Veelgestelde vragen (F.A.Q.)
Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen. We hebben ook een video pagina met instructievideo’s en tips & tricks.
Bekijk onze video’s hier.
Algemeen
1. Wat is het Rodger plaswekker systeem?
Het Rodger plaswekker systeem is een zeer effectieve en gebruiksvriendelijke oplossing die is ontworpen om individuen, vooral kinderen, te helpen bij broek- en bedplas problemen. Het systeem omvat plaswekker broekjes met geïntegreerde, vochtgevoelige sensordraden, een zender en een alarmeenheid die de gebruiker waarschuwt wanneer vocht wordt gedetecteerd in het plaswekker broekje.
2. Hoe werkt het alarm?
Het systeem bestaat uit een zender die wordt gekoppeld aan de ontvanger en bevestigd aan het plaswekker broekje. Wanneer er vocht wordt detecteert, activeert de zender de ontvanger om geluid te maken, waardoor de gebruiker wordt gewekt om naar het toilet te gaan.
3. Is het Rodger plaswekker systeem geschikt voor alle leeftijden?
Hoewel het Rodger plaswekker systeem primair is ontworpen voor kinderen, kan het worden gebruikt door individuen van verschillende leeftijden die last hebben van broek- en bedplas problemen. Omdat het belangrijk is dat de training zo zelfstandig mogelijk wordt doorlopen, raden wij een minimale leeftijd van 4 jaar aan.
4. Hoelang duurt het voordat er resultaten worden gezien?
De tijd die nodig is om resultaten te zien, varieert van persoon tot persoon. Sommige gebruikers kunnen verbetering ervaren binnen enkele dagen tot weken, terwijl anderen er langer over doen. Gemiddeld wordt uitgegaan van een trainingsduur van zo’n 3 maanden. Consistent gebruik en positieve bekrachtiging zijn sleutelfactoren voor succes.
5. Is het Rodger plaswekker systeem eenvoudig te gebruiken?
Ja, het systeem is ontworpen om gebruiksvriendelijk te zijn. Koppel de zender met behulp van de bijgeleverde instructies of beschikbare video’s met de ontvanger. Bevestig de zender aan het plaswekker broekje. Test voor het eerste gebruik altijd of het systeem in zijn geheel werkt. De alarmeenheid heeft instelbare volume- en geluidsinstellingen om aan individuele voorkeuren te voldoen.
6. Kan het Rodger plaswekker systeem worden gebruikt voor diepe slapers?
De ontvanger heeft instelbare geluidsniveaus die over het algemeen voldoende zijn om de gebruiker te wekken. Voor de zeer diepe slapers is er ook een trilkussen verkrijgbaar. Deze wordt gekoppeld aan de ontvanger en geplaatst onder het kussen van de gebruiker. Dit zorgt ervoor dat ook diepe slapers effectief worden gewekt wanneer het alarmsysteem vocht detecteert.
7. Is het Rodger plaswekker systeem veilig?
Ja, het Rodger plaswekker systeem is veilig in gebruik. De zender is gemaakt van hypoallergene materialen en de ontvanger is ontworpen met de veiligheid van de gebruiker in gedachten. Er zijn géén elektrische schokken of ongemakken betrokken bij het gebruik.
8. Hoe maak ik het alarmsysteem schoon?
De zender kan worden gereinigd met een vochtige doek. De ontvanger kan worden afgeveegd met een schone, droge doek. De plaswekker broekjes kunnen gewassen worden op 60 graden. Om de kwaliteit van de broekjes te waarborgen, raden wij af deze in de droger te doen. Mocht het gebruik van de droger toch nodig zijn, stel deze dan in op lage temperatuur. Volg altijd de richtlijnen van de fabrikant voor reiniging en onderhoud.
9. Kan het Rodger plaswekker systeem worden gebruikt tijdens het reizen?
Ja, het compacte en draagbare ontwerp van het Rodger plaswekker systeem maakt het geschikt voor reizen. De ontvanger is te gebruiken op stroom óf met 2 AAA batterijen. De stekker van de ontvanger kan worden losgekoppeld om zodat deze eenvoudig terug in de doos kan worden geplaatst. Let op: de ontvanger kan niet tegelijkertijd op elektriciteit en batterijen worden gebruikt. Dit kan kortsluiting in de wekker veroorzaken.
10. Waar kan ik het Rodger plaswekker systeem kopen?
Het Rodger plaswekker systeem is verkrijgbaar via de officiële webshop en geautoriseerde (internationale) retailers. Raadpleeg lokale medische speciaalzaken of kinderartspraktijken voor beschikbaarheid.
11. Zit er garantie op de Rodger producten?
Jazeker. Wij hebben een garantietermijn van 2 jaar op onze elektronische producten. De plaswekker broekjes hebben een garantietermijn van 3 maanden. Wil je meer weten over ons garantie- en retourbeleid? Klik dan hier.
12. Wordt het Roder plaswekker systeem vergoed door mijn zorgverzekeraar?
We hebben met vele zorgverzekeraars een contract waardoor onze producten vaak vergoed worden vanuit de aanvullende verzekering. Ben je benieuwd of je aanspraak maakt op een gratis verzekeringspakket? Klik dan hier om te ontdekken of jouw verzekering ons plaswekker systeem vergoed.
Bestellen, betalen & bezorgen
1. Wanneer wordt mijn pakket verzonden?
Wanneer je op werkdagen besteld vóór 13.00 uur, verzenden we je pakket dezelfde dag.
2. Kan ik vanuit het buitenland bestellen?
Wij verzenden pakketten over de hele wereld. Staat jouw land van bestemming er niet tussen? Neem dan contact met ons op door te mailen naar info@rodger.nl zodat wij kunnen bekijken wat de mogelijkheden zijn.
Wist je dat we distributeurs over de hele wereld hebben? Klik hier voor alle Rodger verkooppunten.
3. Hebben jullie ook verkooppunten in het buitenland?
4. Wanneer wordt mijn pakket bezorgd?
Wij verzenden standaard via PostNL. In Nederland betekent dit in de meeste gevallen dat je pakket de dag na verzending bij je wordt bezorgd. Er zijn periodes waarin de levering van je pakket langer kan duren, zoals rondom de feestdagen. Bestellingen vanuit het buitenland duren langer, de levertijd is afhankelijk van het land van bestemming. Je ontvangt bij een bestelling in onze webshop altijd een Track & Trace code wanneer je pakket is opgehaald door PostNL.
5. Welke betaalmethodes zijn beschikbaar?
De beschikbare betaalmethodes in onze webshop zijn iDEAL, VISA, Mastercard, American Express, Paypal en Klarna.
Retourneren
1. Kan ik retourneren zonder reden?
Je mag producten binnen 30 dagen na aanschaf, mits ongebruikt en in originele verpakking, zonder opgave van reden retourneren. Bij het door jou ontvangen pakket is een retourformulier toegevoegd. Wij verzoeken je vriendelijk deze in te vullen en toe te voegen aan je retour. De kosten van dit retour zijn in dit geval voor je eigen rekening.
Wij raden je aan de producten te verpakken in de originele verpakking inclusief alle originele toebehoren zoals kabels, gebruiksaanwijzing en accessoires. De artikelen moeten goed verpakt zijn om transportschade te voorkomen.
Wanneer wij je pakket in goede orde hebben ontvangen en gecontroleerd, storten wij het door jou betaalde bedrag terug op je rekening en sturen we je een mail ter bevestiging. Het gecrediteerde bedrag zal binnen 5 werkdagen op je rekening staan.
Je kunt de product(en) retourneren naar het volgende adres:
Rodger B.V.
Langakker 5c
5371 EV Ravenstein
2. Wat als ik het verkeerde product heb besteld?
Je mag producten binnen 30 dagen na aanschaf, mits ongebruikt en in originele verpakking, zonder opgave van reden retourneren. Graag het bijgevoegde retourformulier invullen en aangeven voor welk product je het wil ruilen?
Wanneer wij je pakket hebben ontvangen, sturen wij direct de door jou aangegeven product(en) kosteloos terug.
Het retourneren van producten is geheel voor eigen rekening, behalve als een product door Rodger defect is geleverd. Wij raden je aan de producten te verpakken in de originele verpakking inclusief alle originele toebehoren zoals kabels, gebruiksaanwijzing en accessoires. De artikelen moeten goed verpakt zijn om transportschade te voorkomen.
Je kunt de product(en) retourneren naar het volgende adres:
Rodger B.V.
Langakker 5c
5371 EV Ravenstein
3. Wat als ik het product defect krijg geleverd of het verkeerde product ontvang?
Wanneer wij een defect of verkeerd product hebben geleverd, mag je deze op onze kosten retourneren en zullen wij je het juiste of werkende product alsnog leveren.
Stuur in dit geval een mailtje naar info@rodger.nl en vermeld hierin je ordernummer, om welke producten het gaat en wat het defect is. Wij sturen je dan een retourlabel. Bij het door jou ontvangen pakket is een retourformulier toegevoegd. Wij verzoeken je vriendelijk deze in te vullen en toe te voegen aan je retour.
Wij vragen je de producten goed te verpakken in de originele verpakking inclusief alle toebehoren zoals kabels, gebruiksaanwijzing en accessoires. De artikelen moeten goed verpakt zijn om transportschade te voorkomen.
Je kunt de product(en) retourneren naar het volgende adres:
Rodger B.V.
Langakker 5c
5371 EV Ravenstein
Garantie
1. Onze garantieperiode
Wij bieden een standaard garantie op onze elektronische producten van 2 jaar. Voor onze plaswekker broekjes geldt een garantie periode van 3 maanden. Wij bieden alleen garantie wanneer je je producten via onze webshop hebt gekocht.
Heb je een Rodger product via één van onze distributeurs besteld? Dan vragen wij je contact op te nemen met de desbetreffende verkoper.
Wij bieden géén garantie op tweedehands gekochte producten.
2. Garantie beleid plaswekker broekjes
Is het broekje minder dan 3 maanden geleden besteld? Dan zit er nog garantie op het broekje en heb je recht op een nieuw broekje van ons. Stuur in dat geval een mailtje naar info@rodger.nl en vermeld je ordernummer, een omschrijving van het defect en een foto van de barcode van het broekje. Het defecte broekje hoeft niet geretourneerd te worden.
3. Garantie elektronica
Vervelend dat het product defect is. Wanneer het product binnen 2 jaar kapot is gegaan, valt dit onder de garantie en krijg je een nieuw product van ons. Stuur in dat geval een mailtje naar info@rodger.nl en vermeld je ordernummer en een omschrijving van het defect/probleem. Wanneer wij vaststellen dat dit om een garantiegeval gaat, sturen wij je kosteloos een nieuw product op. Het defecte product mag worden geretourneerd, wij zullen je een retourlabel mailen.
Welk product en waarom?
1. Welke plaswekker past bij mijn situatie?
We hebben twee systemen: Het klassieke draadloze plaswekker systeem en het Amigo draagbare dagalarm. Het Amigo systeem is bedoelt voor overdag. Ons draadloze plaswekker systeem is bedoelt voor ’s nachts.
2. Hoeveel plaswekker broekjes heb ik nodig?
Wij adviseren om de plaswekker training te volgen met minimaal 2 plaswekker broekjes. Wanneer een plaswekker broekje eenmaal nat is geworden, zal deze eerst (gewassen en) gedroogd moeten worden om weer te kunnen gebruiken. Een schoon en droog broekje paraat hebben, is dus noodzakelijk.
3. Wat is het nut van een extra ontvanger?
De extra ontvanger is bedoeld voor de ouders. Hoewel het belangrijk is dat je kind de training zelfstandig doorloopt, is het aan te raden (vooral in het begin van de training) de training met je kind mee te doen. De ouders kunnen ‘mee wakker worden’ en hun kind helpen om naar de wc te gaan als de wekker af gaat. (Let op: Het is belangrijk dat je kind daadwerkelijk wakker is als deze ’s nachts naar de wc gaat!) Na verloop van tijd is het dus wel de bedoeling dat het kind het zelf gaat doen. De extra ontvanger dient dus met name als een hulpmiddel in het beginstadium van de plaswekker training.
4. Waar wordt een trilkussen voor gebruikt?
Het trilkussen is een klein, rond apparaatje dat je aan de plaswekker kunt verbinden met een kabeltje. Dit apparaatje leg je onder het kussen van je kind. Het geeft een stevig trilsignaal wanneer het alarm af gaat. Dit is geschikt voor kinderen die erg diep slapen en van het geluid van de wekker niet wakker worden. Let op: Het trilkussen is niet bruikbaar wanneer je de plaswekker op batterijen gebruikt!
5. Waar worden de Comfy broekjes voor gebruikt?
De Comfy broekjes zijn een handig hulpmiddel tijdens de plaswekker training. Zeker in het begin van de training zullen ongelukjes nog voor kunnen komen. Door een Comfy broekje óver het sensor broekje heen te dragen, wordt een nat bed voorkomen. Dit zal een extra steuntje in de rug zijn voor je kind, die is op de goede weg!
Let op: De Comfy is géén luierbroekje!
6. Vanaf welke leeftijd kan ik de Rodger plaswekker gebruiken?
Wij houden 4 jaar als minimale leeftijd aan. Voor deze leeftijd is het heel normaal dat een kind ’s nachts nog niet zindelijk is. Daarnaast wordt tijdens de plaswekker training een zekere zelfstandigheid van het kind verwacht. Ook is het belangrijk dat het kind ook echt gemotiveerd is om de plaswekker training te doorlopen. Wij zien dat een intrinsiek gemotiveerd kind de plaswekker training vaak snel en succesvol doorloopt. Dit zal natuurlijk ook per kind verschillen, iedereen is anders. De inschatting of jouw kind hier klaar voor is, kan je zelf het beste maken. Wij raden aan om vooral ook met je kind in gesprek te gaan. Begrijpen ze wat ze gaan doen? Begrijpen ze wat ze er mee ‘winnen’? Hebben ze zelf last van het bedplassen? Willen ze hier graag vanaf? Een goede voorbereiding is het halve werk.
7. Hoe kan ik mijn kind het beste helpen tijdens de training?
Zeker in het begin van de training is het aan te raden met je kind mee op te staan wanneer de wekker af gaat. Hierdoor help je je kind te wennen aan de handelingen die gedaan moeten worden, zodat deze het uiteindelijk zelfstandig kan voortzetten. Daarnaast kan je zo controleren of je kind daadwerkelijk wakker is. Zet je kind nooit slapend op de wc! Door je kind slapend op de wc te zetten, wordt eigenlijk bevestigd dat het kind slapend kan plassen. Wat de training dus in de weg zal staan want dat is juist wat je ‘er uit’ probeert te trainen.
8. Is mijn kind gegarandeerd droog na het doorlopen van de plaswekker training?
Het slagingspercentage van de zindelijkheidstraining met onze draadloze plaswekker is circa 95%. Hoewel het slagingspercentage erg hoog ligt, kunnen wij niet garanderen dat de training voor elk kind zal werken. De manier waarop de training doorlopen wordt, de motivatie van ouders en kind, een mogelijke onderliggende aandoening enzovoorts, zijn allemaal factoren die meespelen in de kans van slagen. Wanneer na ca. 6 weken geen enkele verbetering is opgetreden, is het aan te raden te overleggen met je behandelend arts.
Tips en storingen
1. Vals alarm
Wanneer de draadloze plaswekker direct alarm geeft als de zender op het broekje wordt bevestigd, spreken wij van een ‘vals contact’. Dit betekent dat de speciale detectiedraden die verwerkt zijn in het plaswekker broekje ergens contact met elkaar maken. Hierdoor krijgt de zender een constant signaal dat het broekje nat zou zijn en gaat dus het plaswekker alarm af. Dit is ook de reden dat we ten strengste afraden om de broekjes uit te wringen!
Soms is dit probleem te verhelpen door het broekje lichtjes horizontaal en verticaal ‘op te rekken’. Hierdoor kunnen de detectie draden die met elkaar in contact zijn gekomen, weer los komen van elkaar. Werkt dit niet en is het broekje korter dan 3 maanden geleden besteld? Dan zit er nog garantie op het broekje en zullen wij deze vervangen.
Mail in dit geval naar info@rodger.nl met de volgende informatie: het bestelnummer én een foto van de barcode van het defecte broekje.
Gaat het om meerdere broekjes? Vermeld dan ook graag het aantal defecte broekjes.
Indien het sensorbroekje langer dan 3 maanden geleden is besteld, is de garantie helaas verlopen en is er geen recht meer op een nieuw broekje.
2. Alarm gaat niet af
Worden de broekjes voor de eerste keer gebruikt?
Zorg dan dat deze minimaal één keer zijn gewassen in de wasmachine. Was de broekjes voor het eerste gebruik om de maximale absorptie van de stof te garanderen en beschermende coating die tijdens het productieproces is aangebracht te verwijderen. Deze wordt in principe bij de eerste wasbeurt verwijdert. We zien incidenteel dat deze coating bij de eerste wasbeurt niet volledig wordt opgelost. Mogelijk is het gebruikte wasmiddel dan niet ‘agressief genoeg’ om de coating op te lossen.
Zijn de broekjes al een tijdje in gebruik?
Mogelijk is het volgende aan de hand: Wanneer broekjes voor een langere periode gebruikt worden, zien we dat de gevoeligheid van de sensordraden achteruit kan gaan. Dit komt doordat er van de urine een residu achter kan blijven op de sensor draden die niet altijd volledig wordt weggewassen in de wasmachine. Het residu bouwt zich na verloop van tijd op, waardoor de sensordraden dus minder gevoelig worden.
Dit is eenvoudig te verhelpen door de volgende stappen te nemen:
- Week het broekje circa 30 minuten in warm azijnwater (1 kopje azijn en 2 kopjes water).
- Spoel het broekje vervolgens goed uit en laat opdrogen.
- Om de kwaliteit van de broekjes te waarborgen, raden wij af deze in de droger te doen. Mocht het gebruik van de droger toch nodig zijn, stel deze dan in op lage temperatuur.
Wanneer het broekje helemaal droog is, voer de broekjestest uit:
-
- Neem een kopje lauw zoutwater (1 theelepeltje zout in 1 kopje water).
- Klik de zender op het broekje.
- Steek de ontvanger in het stopcontact (of gebruik batterijen).
- Zorg ervoor dat de ontvanger aanstaat en het geluid goed is ingesteld met de + knop.
- Druppel twee theelepels van deze zoutoplossing op de voorzijde van het broekje. Hierdoor zal het alarm afgaan en begint de LED rood te knipperen.
- Het alarm kan uitgeschakeld worden door de centrale LED knop in te drukken.
Wanneer het alarm hierna nog steeds niet af gaat, speelt er een ander probleem. Neem dan contact met ons op door te mailen naar: info@rodger.nl, vermeld je ordernummer en we zullen samen kijken naar een passende oplossing.
3. De zender koppelt niet met de alarmunit
Is de batterij correct in de zender geplaatst en koppelt deze niet met de plaswekker? Het koppelproces gaat als volgt:
- Plaats de ontvanger in het stopcontact en zet deze aan d.m.v. het indrukken van de centrale LED knop, deze licht nu groen op.
- Druk de – en + knop gelijktijdig in gedurende 3 seconden.
- De centrale LED knop begint groen te knipperen: u heeft nu 1 minuut de tijd om de drukknopen van de zender tegen de metalen strip van de ontvanger te houden. De zender en ontvanger zijn aan elkaar gekoppeld wanneer de LED groen oplicht en de ontvanger een geluidssignaal afgeeft.
Is het alarm systeem al wat langer in gebruik? Heb je al geprobeerd de batterij te vervangen? Controleer of de batterij van de zender goed in het apparaat zit, wanneer bijvoorbeeld een pinnetje verbogen raakt, kan het zijn dat de batterij geen contact maakt. Door de pinnetjes lichtjes naar buiten te buigen, kan het zijn dat de zender weer goed werkt en toch gekoppeld kan worden met de plaswekker.
4. Heb je een ander probleem of werken bovenstaande tips niet?
Neem dan contact met ons op door te mailen naar info@rodger.nl of bel tijdens kantooruren naar 0541 – 35 14 49. Dan vinden we samen een geschikte oplossing.
Staat jouw vraag er niet bij?
Stuur dan een e-mail naar info@rodger.nl met jouw vraag en je hebt uiterlijk de volgende werkdag antwoord.